TINGGALKAN JEJAK KORANG YE !

PENGIKUT2 KU

Friday, May 14, 2010

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..
Tetiba pula nak bagai sedikit peringatan untuk korang semua. Walaubagaimanapun, aku bukan lah seorang insan yang sempurna tetapi sekadar untuk memberi peringatan untuk saudara2ku yang seagama dengan ku. Dalam Islam sendiri pun memang menggalakkan kita saling ingat-mengingati. Kita sebagai seorang muslim harus ingat 5 perkara ni sebelum datang 5 perkara lagi :

1. Muda sebelum tua
2. Sihat sebelum sakit
3. Kaya sebelum miskin
4. Masa lapang sebelum datang waktu sibuk
5. Masa hidup sebelum datangnya waktu mati

Mari kita sama-sama renungkan hadis Rasulullah s.a.w :
“Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, yaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.” (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)



p/s : peringatan buat diri aku sendiri dan semua blogger-blogger yang membaca entri ni.

3 comments:

miss hav0c said...

huhu typical things we must know kan.kalau tak ingat semua ni, payahla.




anda follower saya? sila ambil award anda!

AiSyAh HuMaIrAh said...

betul tu, perkara2 ni mmg tak boleh diabaikan =)

azirock said...

Nak copy gambar nak letak kat blog. boley? Azirock74.blogspot.com

Friday, May 14, 2010

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..
Tetiba pula nak bagai sedikit peringatan untuk korang semua. Walaubagaimanapun, aku bukan lah seorang insan yang sempurna tetapi sekadar untuk memberi peringatan untuk saudara2ku yang seagama dengan ku. Dalam Islam sendiri pun memang menggalakkan kita saling ingat-mengingati. Kita sebagai seorang muslim harus ingat 5 perkara ni sebelum datang 5 perkara lagi :

1. Muda sebelum tua
2. Sihat sebelum sakit
3. Kaya sebelum miskin
4. Masa lapang sebelum datang waktu sibuk
5. Masa hidup sebelum datangnya waktu mati

Mari kita sama-sama renungkan hadis Rasulullah s.a.w :
“Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, yaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.” (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)



p/s : peringatan buat diri aku sendiri dan semua blogger-blogger yang membaca entri ni.

3 comments:

miss hav0c said...

huhu typical things we must know kan.kalau tak ingat semua ni, payahla.




anda follower saya? sila ambil award anda!

AiSyAh HuMaIrAh said...

betul tu, perkara2 ni mmg tak boleh diabaikan =)

azirock said...

Nak copy gambar nak letak kat blog. boley? Azirock74.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails