TINGGALKAN JEJAK KORANG YE !

PENGIKUT2 KU

Tuesday, November 3, 2009

Burung Apa? Burung Murai

Burung apa? Burung Murai.... Burung apa? Burung Murai...Itulah jawapan yang diberikan oleh seorang ayah buat anak lelakinya dalam salah sebuah iklan Petronas sempena Hari Raya Aidilfitri. Tanpa rasa jemu ayahnya menjawab soalan yang sama yang telah ditanya kepadanya beberapa kali. Si ayah langsung tak memarahi anaknya malah masih mampu lagi tersenyum setiap kali menjawab soalan anaknya. Apabila anak muda ini telah dewasa, ayahnya turut berulang kali bertanya soalan yang sama yang telah ditanya olehnya ketika dia kecil. Setelah 2 kali menjawab, dia mula naik berang dan memarahi ayahnya. Ini adalah antara kata-katanya, 'Ayah ni, dengar ke atau buat-buat tak dengar?'. Ayahnya telah berkecil hati dengannya, namun begitu setelah ayahnya memberi diari tulisan ibunya mengenai kenangan dia dan ayahnya yang telah dilihat sendiri oleh ibunya, barulah dia sedar tentang kesalahannya, lalu memohon ampun daripada ayahnya. Apa yang korang dapat daripada iklan ni? Sekadar iklan sahaja,ataupun lebih daripada itu. Begitu tersentuh hati ini bila menonton iklan ini. Hati bertambah sayu lagi apabila mendengar lagu ayah dan ibu nyanyian Allahyarham Sudirman melatari iklan ini. Cuba kita lihat, betapa sabarnya seorang ayah menjawab soalan anaknya yang ditanya berulang kali. Tak penah si ayah tu mengeluh mengatakan "Apa kau ni, asyik2 tanya soalan yang sama, penat ayah nak jawab." tapi si anak boleh pulak cakap pada ayahnya "Ayah ni, dengar ke atau buat-buat tak dengar?" apabila ayahnya berulang kali bertanya soalan yang sama kepada si anak. Ptutkah kita sebagai seorang anak bercakap sebegitu pada ayah kita. Jangan nanti, bila dah terhantuk baru terngadah. Bila ayah dah tinggalkan kita, tak sempat nak mintak ampun, baru nak meraung, menyesali perbuatan sendiri. Apa-apa pun fikirkanlah apa yang kita perlu lakukan terhadap ayah kita. Apabila ingin mengeluarkan kata-kata kepada ayah kita, fikirkanlah ayat yang paling berhikmah, janganlah kita mengeluarkan kata-kata yang boleh mengecilkan hati ayah kita. Muhasabah lah diri masing-masing. Jika ada antara korang yang pernah mengecilkan hati ayah, cepat2 mintak ampun kat ayah. Ingat! Kalau tak ada ayah, korang pun tak akan ada di dunia ni.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan tuhanmu memerintahkan supaya engkau tidak menyembahkan melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘uuh’, dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Surah al-Israk, ayat 23-24)

p/s : Teringat kata-kata ayah, "Boleh ka hampa semua nak jaga ayah bila ayah dah tua nanti?" Insya-Allah, anak ayah ini akan tetap menjaga ayah walau bagaimana keadaan ayah sekali pun. Buat insan yang bernama Sabri Bin Hashim, anakmu ini amat menyayangi dirimu, ampunkan diri anakmu andai tersalah laku, terkasar bahasa.

3 comments:

azam aziz said...

Wawawa...
serius sedey ..
teringat kat abah...

AiSyAh HuMaIrAh said...

Tulah, teringat kat ayah gak. Huhuhu

ThE cOpy suSU said...

huhu i really miss my dad...

ayah maafkn sy klau ada terkasar bahasa...huhu..

SAYANG AYAH...

Tuesday, November 3, 2009

Burung Apa? Burung Murai

Burung apa? Burung Murai.... Burung apa? Burung Murai...Itulah jawapan yang diberikan oleh seorang ayah buat anak lelakinya dalam salah sebuah iklan Petronas sempena Hari Raya Aidilfitri. Tanpa rasa jemu ayahnya menjawab soalan yang sama yang telah ditanya kepadanya beberapa kali. Si ayah langsung tak memarahi anaknya malah masih mampu lagi tersenyum setiap kali menjawab soalan anaknya. Apabila anak muda ini telah dewasa, ayahnya turut berulang kali bertanya soalan yang sama yang telah ditanya olehnya ketika dia kecil. Setelah 2 kali menjawab, dia mula naik berang dan memarahi ayahnya. Ini adalah antara kata-katanya, 'Ayah ni, dengar ke atau buat-buat tak dengar?'. Ayahnya telah berkecil hati dengannya, namun begitu setelah ayahnya memberi diari tulisan ibunya mengenai kenangan dia dan ayahnya yang telah dilihat sendiri oleh ibunya, barulah dia sedar tentang kesalahannya, lalu memohon ampun daripada ayahnya. Apa yang korang dapat daripada iklan ni? Sekadar iklan sahaja,ataupun lebih daripada itu. Begitu tersentuh hati ini bila menonton iklan ini. Hati bertambah sayu lagi apabila mendengar lagu ayah dan ibu nyanyian Allahyarham Sudirman melatari iklan ini. Cuba kita lihat, betapa sabarnya seorang ayah menjawab soalan anaknya yang ditanya berulang kali. Tak penah si ayah tu mengeluh mengatakan "Apa kau ni, asyik2 tanya soalan yang sama, penat ayah nak jawab." tapi si anak boleh pulak cakap pada ayahnya "Ayah ni, dengar ke atau buat-buat tak dengar?" apabila ayahnya berulang kali bertanya soalan yang sama kepada si anak. Ptutkah kita sebagai seorang anak bercakap sebegitu pada ayah kita. Jangan nanti, bila dah terhantuk baru terngadah. Bila ayah dah tinggalkan kita, tak sempat nak mintak ampun, baru nak meraung, menyesali perbuatan sendiri. Apa-apa pun fikirkanlah apa yang kita perlu lakukan terhadap ayah kita. Apabila ingin mengeluarkan kata-kata kepada ayah kita, fikirkanlah ayat yang paling berhikmah, janganlah kita mengeluarkan kata-kata yang boleh mengecilkan hati ayah kita. Muhasabah lah diri masing-masing. Jika ada antara korang yang pernah mengecilkan hati ayah, cepat2 mintak ampun kat ayah. Ingat! Kalau tak ada ayah, korang pun tak akan ada di dunia ni.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan tuhanmu memerintahkan supaya engkau tidak menyembahkan melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘uuh’, dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Surah al-Israk, ayat 23-24)

p/s : Teringat kata-kata ayah, "Boleh ka hampa semua nak jaga ayah bila ayah dah tua nanti?" Insya-Allah, anak ayah ini akan tetap menjaga ayah walau bagaimana keadaan ayah sekali pun. Buat insan yang bernama Sabri Bin Hashim, anakmu ini amat menyayangi dirimu, ampunkan diri anakmu andai tersalah laku, terkasar bahasa.

3 comments:

azam aziz said...

Wawawa...
serius sedey ..
teringat kat abah...

AiSyAh HuMaIrAh said...

Tulah, teringat kat ayah gak. Huhuhu

ThE cOpy suSU said...

huhu i really miss my dad...

ayah maafkn sy klau ada terkasar bahasa...huhu..

SAYANG AYAH...

Related Posts with Thumbnails